Kolor - niedoceniane, a kluczowe zagadnienie w reklamie 3d.

blog o reklamie

Psychologiczne znaczenie kolorów w komunikacji marketingowej przstrzennej tj w logotypie, szyldach, literach 3d i innych nośnikach zewnętrznych?

Kolorowa rewolucja nareszcie jest faktem, w obecnej reklamie przestrzennej i architekturze! Żyliśmy w świecie, gdzie kolor w przestrzeni urbanistycznej został wyeliminowany, królował wszędzie szary, czarny i biały. Kiedyś myślano, że greckie świątynie były białe i szare, a prawda jest taka, że były bardzo kolorowe. Żadna epoka w architekturze, nie była tak pozbawiona barw, jak w ciągu ostatnich 70 lat, nawet w reklamie!. A tu niestety, bez koloru dramatycznie pogarsza się jakość naszego życie, skuteczności reklamowa, a nawet samopoczucie. A przecież kolor rozpoznawać nauczyliśmy się jako ludzie 20 milionów lat temu. W nowoczesnych budynkach ze stli, szkła i betonu, podnosi się nam ciśnienie, a w przestrzeni tradycyjnej zawierającej różne barwy czujemy się lepiej, nawiązujemy kontakty społecznie oraz czujemy się bardziej rozluźnieni.

Wzrok to 90% odbieranych informacji, a kolor pełni w nim role drogowskazu informującego, czy coś jest pożądane, czy nie. W reklamie przestrzennej też to działa. Najlepsze do mieszkania są dzielnice, gdzie jest kolorowo i są użyte różne materiały użyte do budowy. Eliminacja koloru odbija się to na naszej psychice, bo szary w dużych ilościach przyczynia się do depresji oraz spadku pewności siebie. Osoby przebywające w szarym otoczeniu, czują się zaniepokojeni, zirytowani oraz mają problemy z koncentracją. W przestrzeni szarej mózg szuka automatycznie kolorów, na którym może skupić wzrok, co pozbawia nas dużo energii. To jest szczególnie ważne np. w reklamie przestrzennej świetlnej 3D.

Kolorowy pylon, szyld lub litery 3d, będą skuteczniejsze od szarych reklam. To proste. Zbyt jednolite tło może prowadzić do prze-stymulowania lub niedostymulowania, co z kolei prowadzi do np. bólu głowy i zmęczenia, ponieważ ludzkie oko potrzebuje kolorów, aby poprawnie funkcjonować i szybko kodować informacje. Nawet kolor biały w dużych ilościach męczy wzrok, powodując wzrost hormonu stresu i poczucie zagrożenia, gorzej się pracuje. Wg badań, w pomieszczeniach białych, beżowych i szarych pracownicy pracowali znacznie gorzej aniżeli w pomieszczeniach kolorowych, ponieważ żywe kolory podnoszą sprawność intelektualną. Na przykład pomieszczenia niebieskie, świetnie się sprawdzają przy pracy wymagającej wyobraźni np. reklama przestrzenna. To nie przypadek, że kolor zielony i niebieski, należą do najbardziej lubianych przez ludzi. One uspokajają i mają inne pozytywne właściwości, np. wprowadzenie w badaniu do wiezień różowych cel, spowodowało znaczny spadek agresji więźniów. Jak jesteś zestresowany, unikaj szarego jak ognia. Osoby wesołe lubią żółty, a najsmutniejsze wybierają odcienie szarości. A przecież można to zmienić, dodając kolorowy akcent.

O temacie koloru napisano tony książek, a temat pozostaje nadal otwarty. W reklamie przestrzennej 3d świetlnej, kolor ma niebagatelne znaczenie, żeby nie powiedzieć pierwszoplanowe, bo najpierw dostrzega się kolor czegoś, inne szczegóły przedmiotu lub tekst, dopiero po nim.

Jakie to ma znaczenie dla realizacji np. liter 3d świetlnych lub jakiejkolwiek innej reklamy? Kluczowe! Jest to fakt, który umyka przedsiębiorcą, co niektórych naprawdę sporo kosztuje, a oni nawet o tym nie wiedzą. Logotypy, grafika, tekst, tło – to wszystko tworzy kolor lub jego brak. Nie należy pomijać podprogowych znaczeń koloru i pamiętać, z czym się kojarzą i jaki wizerunek naszego brandu budują.

Kolory w marketingu – symbolizm i synestezja, podążając za Panią Katarzyną Bogucką, w reklamie świetlnej 3d, trzeba rozpatrywać kolor w kategoriach syntezy i symbolizmu. Brzmi górnolotnie, ale tak właśnie jest. Synestezja jest to indywidualne wrażenie istnienia związku pomiędzy bodźcem oddziałującym na jeden zmysł a innym zmysłem. Inaczej to na przykład uczucie, że konkretny kolor lub dźwięk np. (zmysł wzroku) odczuwamy jako słodki (mimo że nie wpływa na zmysł smaku, bo nic nie jemy). Są to wszystkie te skojarzenia, budowane w naszej głowie, które nie mają logicznego uzasadnienia, przykładowo – piątek kojarzy mi się z żółtym, bo zaczyna się weekend. Symbolizm natomiast odróżnia się od syntetyzacji tym, że to interpretacja rzeczywistości poprzez uniwersalny kod reprezentantów (symboli) pewnych zjawisk no koloru. O symbolach decydować będą uwarunkowania kulturowe, na przykład w kulturze europejskiej różowy kolor nie pasuje do mężczyzny.
Jednym z pierwszych etapów projektowani szyldów, liter świetlnych, pylonów jest dobór odpowiednich kolorów. Kolory niosą ze sobą różnego rodzaju emocje, które odczuwamy mniej lub bardziej świadomie. Odpowiedni dobór kolorów logo czy wizualizacji informacji zdecyduje o zrobieniu dobrego pierwszego wrażenia danej realizacji reklamy wizualnej. Warto pamiętać, że wiek, płeć czy indywidualne doświadczenia wpływają na odbiór koloru przez odbiorcę. Większość z czynników decydujących o naszych reakcjach na konkretne kolory kryje się w podświadomości. Psychologia kolorów może być jednak cennym drogowskazem przy projektowaniu identyfikacji wizualnej firmy, zwłaszcza reklamy świetlnej / zewnętrznej. To po prostu należy przemyśleć, zanim odpalisz z danym projektem.

Kolory niosą ze sobą różnego rodzaju emocje, które odczuwamy mniej lub bardziej świadomie. Odpowiedni dobór kolorów logo czy wizualizacji informacji może zdecydować o zrobieniu dobrego pierwszego wrażenia i skuteczności reklam świetlnych. Co zatem mówi nam psychologia kolorów o najpopularniejszych barwach? Warto pamiętać, że na odbiór kolorów wpływa wiele elementów takich jak wiek, płeć czy indywidualne doświadczenia. Większość z czynników decydujących o naszych reakcjach na konkretne kolory kryje się w podświadomości. Psychologia kolorów może być jednak cennym drogowskazem przy projektowaniu identyfikacji wizualnej firmy, zwłaszcza jeśli nie możemy sami zdecydować się na konkretną kolorystykę.

Kolory w naszym mózgu są połączone z całą gamą skojarzeń i symboli, kulturowych, indywidualnych. Przechodząc do meritum, co mówi nam psychologia kolorów o najpopularniejszych barwach w reklamie?

Czarny. Czerń jest od lat kojarzona od lat z najwyższą formą elegancji, klasyki, produktami, prostotę, klasykę, prestiż ekskluzywnymi oraz precyzją i powagą. Dlatego też czerń dominuje w logotypach najbardziej znanych projektantów i designerów oraz w symbolach sportowych. Czerń to też precyzja i stabilność, ale jednocześnie może symbolizować zagrożenie lub obawę i może być kojarzony ze złem, smutkiem. Należy do neutralnych kolorów, może jednak budzić czasem skojarzenia z niemiłymi, smutnymi uczuciami. Przykład — Reklama Mercedes-Benz „Najlepsze nie zna alternatywy” Często stosowany w przypadku produktów luksusowych i podkreślających wysoki status właściciela (np. czarna karta kredytowa). Mercedes-Benz oraz Nike „Najlepsze nie zna alternatyw. To symbol autorytetu i osób zdyscyplinowanych, może być odbierany nieprzyjaźnie przez innych. Może również dać poczucie bezpieczeństwa, ale jest dominujący i może również zniechęcić, w zależności od kontekstu.

Biały. Symbolizuje niewinność, czystość, otwartość. Jest jednak inaczej odbierany w zależności od kultury – w Indiach utożsamia się go z oznaką nieszczęścia, śmierci i pecha. Biały to jeden z neutralnych kolorów, jednak może też kojarzyć się z przezroczystością, niewidocznością, bezbarwnością. Biel i jego odcienie budzą skojarzenia z neutralnością, równowagą i spokojem. Białe logo lub litery 3d świetlne muszą być łączone z innym kolorem, najczęściej tłem, lub ramką, dlatego też występują one dość rzadko i najczęściej mają swój czarny wariant. Popularnym jest też traktowanie białej przestrzeni w logotypie na białym tle jako niedopowiedzianego kształtu – jak w logo Carrefour. To kolor łącząc elementy w spójną całość.

Czerwony. To kolor wielu intensywnych emocji i jest niczym apel o ostrożność, znak ostrzegawczy. Uosabia jednocześnie zaangażowanie, siłę i gotowość do działania – jak marki, które reprezentuje. Czerwony logotyp odzwierciedla wojowniczą naturę, a tym samym oddaje duże pokłady energii. Zwraca on natychmiastową uwagę, kojarzy się z dynamiką, a nawet niebezpieczeństwem. Stąd też w prasie wszelkie sensacyjne nagłówki są prezentowane w czerwonej kolorystyce. Różne odcienie czerwonego mogą też przywoływać skojarzenia z miłością, romantycznością, erotyką, ale też siłą, przywództwem. Czerwony kolor mobilizuje do podejmowania szybkich decyzji, jest dominujący i agresywny. Uosabia jednocześnie zaangażowanie, siłę i gotowość do działania. Jest agresywny i dominujący. Jest niczym apel o ostrożność, znak ostrzegawczy. Wywołuje najsilniejsze intensywne emocje, zmysłowość, dominuje i naładowany symbolicznym znaczeniem. Może oznaczać radość i niebezpieczeństwo, zdrowie lub strach. Bez wątpienia zwraca on natychmiastową uwagę, kojarzy się z dynamiką.

Pomarańczowy. Kojarzy się z energią, ale jest to siła pozbawiona agresji, jak w czerwonym. Charakteryzyje marki nastawione na działanie, kreatywność, emocje, wybuchowość i pozytywne nastawienie. Pomarańcz jest jak oranżada, tryskająca optymizmem, która daje motywacyjnego kopa. To kompromis między dynamiką koloru czerwonego a radosnym charakterem żółtego. Pomarańczowy to radość, szczęście, determinacja i gotowość do działania. Jest to jeden z kolorów stymulujących apetyt. Jego najjaskrawsza wersja może przytłaczać i niepokoić. W mniejszych dawkach stanowi przyjemny i pozytywny akcent. Jest to jeden z kolorów stymulujących również apetyt stąd najprawdopodobniej użycie go w np firmie www.pyszne.pl.

Żółty. Kolor zółty, czyli słońce — kojarzy się z ciepłym latem, słońcem, radością i aktywnością. Jest to kolor radości, uśmiechu, zadowolenia. Pobudza myślenie i zdolność zapamiętywania, ale także buduje pozytywny nastrój i dobre nastawienie. Może też kojarzyć się z bezpieczeństwem (dobra widoczność) lub ostrzeganiem. Mocno przykuwają uwagę i budzi pozytywne skojarzenia. Żółty to też kreatywność i wolny wybór od ograniczeń, adekwatnie do budowania marki wolnego zawodu lub pracy twórczej. Wraz z zielenią kolorem nadziei i wiosny. Dobry do kolorowych kontrastów oraz do mniejszych elementów. Napawa nas optymizmem i energią. Jest to kolor radości, uśmiechu, zadowolenia. Pobudza myślenie i zdolność zapamiętywania, ale także buduje pozytywny nastrój i dobre nastawienie.

Zielony, kolor ekologii. Kojarzony z naturą, bo występuje w przyrodzie najczęściej, otacza nas na wiosnę i latem, a to kojarzy się z beztroskim czasem na spacerze, parkiem, piknikiem, czy wypadu za miasto na łono natury. Uspokaja, naturalizuje negatywne emocje, odświeża umysł i działa jak balsam dla duszy. Zieleń, np. w połączeniu z kolorami ziemistymi, wiąże się też ze wszystkim, co ekologiczne. Jest on życiem i płodnością, kojarzy się również w świecie biznesu ze wzrostem i stabilnym rozwojem. Dodaje harmonii i budzi poczucie zgodności z naturą. Poza tym w niektórych kręgach może być też kojarzony z pieniędzmi i sukcesem, jako że jest kolorem dolara.Zieleń naturalnie nas uspokaja, naturalizuje negatywne stany, odświeża umysł i działa jak balsam dla duszy w krzykliwym świecie Internetu. Zieleń, często w połączeniu z kolorami ziemistymi, wiąże się ze wszystkim, co ekologiczne, bo to troskliwość, pewność siebie, siła, uprzejmość oraz wzrost wyrozumiałości dla innych. Podobnie jak niebieski, stanowi bardzo pożądany dla oka kolor. Dobrze się w jego otoczeniu czujemy, rozluźniamy i otwieramy na innych. Zmniejsza stres. Wzrok się nie meczy, patrząc na niego. Występuje w odmianie ciepłej i zimnej, co świetnie się sprawdza we wspólnym połączeniu w projektowaniu reklam. To kolor najczęściej występujący w przyrodzie. Symbolizuje życie i płodność, kojarzy się ze wzrostem i stabilnym rozwojem.

Niebieski. Kojarzony ze stabilizacją i zaufaniem, przez co jest silnie obecny w logo banków i ubezpieczycieli. Symbolizuje także wiedzę, mądrość i prawdę. Co ciekawe, kolor niebieski wpływa na hamowanie głodu, przez co nie jest pożądany w projektowaniu np. opakowań produktów żywnościowych. Uznawany za neutralny, bezpieczny kolor, bo kojarzony z czymś stałym i pewnym – jak niebo. Widząc kolor niebieski, czujemy się pewniej, stabilniej, a marka wzbudza nasze zaufanie. Niebieski pobudza do myślenia i wydaje się kolorem racjonalizmu oraz dowodów naukowych. W dobie Internetu kolor niebieski ukazywany jest jako kolor technologii, np. prąd lub Internet w wizualizacjach mają właśnie niebieski, lub jasnobłękitny odcień, np. w BMW. Niebieski pobudza do myślenia i wydaje się kolorem racjonalizmu oraz dowodów naukowych. Nie meczy oraz uspokaja. Optymalne właściwości reklamowe ma raczej w połączeniu z innymi kolorami, bo inaczej przytłacza w dużej ilości. Niebieski symbolizuje także wiedzę, mądrość i prawdę. Ponadto niebieski jest uznawany za jeden z neutralnych, bezpiecznych kolorów. W niebiesko — zielonym otoczeniu, najlepiej pracujemy.

Fiolet. Kolor kreatywności, a w pewnych kontekstach nawet ryzykowany marketingowo, mimo że budzi tak samo kojące wrażenie, jak błękit. Fiolet występuje sporadycznie w naturze, dlatego też kojarzony jest z czymś ekskluzywnym, szlachetnym i królewskim. Fiolet w garderobie lub wystroju łączy się też z ekstrawagancją i ambicjami. Kojarzony ze śmiercią, ale tylko u Europejczyków.

Różowy. Kolor kobiecość, młodość, delikatność i niewinność. Pierwsze dwie różowe rzeczy, które przychodzą nam do głowy to lalki i pudrowe cukiereczki. Cukiereczki, a nie cukierki – bo róż to też infantylność, nieodpowiedzialne emocje i zauroczenie. Róż dla wielu wiąże się wyłącznie z kobiecością, dziecinnością, miękkością i słodyczami. Dodaje energii, ale może być ryzykowny, bo wielu ludzi uważa ja za barwę niepoważną, zarezerwowaną tylko dla kobiet. Może mieć działanie zarówno pobudzające, jak i uspakajające.

Szary – powoduje, że człowiek lub element wtapia się w tło, ale ładnie wygląda z kolorowymi akcentami.

Brązowy – odbierany jako bezpieczny i przyjazny, powoli zajmuje miejsce czarnego w reklamie. Korzystnie wpływa na ciśnienie krwi i jest kolorem natury.

Odważne kolory są teraz fundamentalne dla architektury i reklamy. Kontrast kolorystyczny w reklamie świetlnej wywołuje odpowiedni i skuteczny efekt reklamowy. To niezaprzeczalne. Jaki jest wg badań najbrzydszy kolor świata – to Pantone 448C – sraczkowaty brązowy, a dlaczego to proszę się samemu domyślić. A samochody w jaskrawych kolorach mają aż o 12% mniejsze prawdopodobieństwo wypadku, co obrazuje siłę koloru ciepłego w przestrzeni. Żadne przedmioty tak naprawdę nie ma swojego koloru, odbiór barw to efekt pracy naszych komórek światłoczułych w oku tj. czopów światłoczułych, z których każdy odbiera inne fale świetlne, które z kolei wytwarzają przedmioty (odpowiadające kolorem czerwieni, zieleni lub niebieskiego). Mamy również tzw. pręciki w oku, co umożliwia widzenie czarno-białe. Psychologia kolorów w reklamie i komunikacji marketingowej zajmuje się tym, jakie emocje wzbudzają poszczególne kolory i ich odcienie. Jakie to ma znaczenie dla przeciętnego właściciela firmy? Kluczowe! Litery 3d, grafika, internet, zdjęcia, reklama świetlna – to wszystko tworzą kolory. Korzystając z nich, powinniśmy pamiętać, z czym się kojarzą i jaki wizerunek naszego brandu budują. A skojarzenia mają się różnić w zależności od tego, co wiemy o swoim kliencie. Jednym z pierwszych i kluczowych etapów projektowania identyfikacji wizualnej firmy (do których należą również pylony, szyldy, kasetony i litery 3d), jest dobór odpowiednich kolorów.

CDN. Tekst będzie kontynuowany niebawem, ponieważ dysponuje znaczącą bibliografią w tematyce znaczenia koloru w reklamie przestrzennej i architekturze.

Współpracujemy
icon

Kontakt

Adverta
Sławomir Wiśniewski


ul. Traugutta 34, lok. 9
60-194 Poznań
NIP: 7791607824

+48 696 655 786

s.wisniewski@adverta.poznan.pl